De FNV krijgt veel meldingen van winkelmedewerkers over klanten die zich niet aan extra regels houden die zijn ingesteld om winkels coronaproof te houden. Sommige klanten gedragen zich onbeschoft, tot scheldpartijen aan toe. ‘Klanten worden vorstelijk behandeld, dus gedraag je ook koninklijk. Laten we allemaal ons best doen om er samen het beste van te maken’, zegt Linda Vermeulen van FNV Handel.
De meldingen komen vooral uit winkels die de afgelopen weken open zijn gebleven, zoals de bouwmarkten, Hema en Wibra. Veel werknemers zien dat hun winkel maatregelen neemt voor de veiligheid, zoals spatschermen, strepen op de grond en extra schoonmaken. Elke dag zijn er weer klanten die zich niet aan de regels houden. En dat is een grote belasting voor de werknemers.
Zo zijn er klanten die weigeren om een winkelmandje mee te nemen, wat in sommige winkels wel verplicht is. Als zij hierop aangesproken worden, dan zetten klanten een grote mond op. Ook zijn er mensen die met het hele gezin de winkel in stormen en geen rekening houden met de verkopers.
Deze week zijn Ikea en de Bijenkorf weer open gegaan. De FNV ziet dat de winkels de opening grondig hebben voorbereid, dat verdient een compliment..